lørdag

Chokoladekage på 3-5 minutter

Almindeligvis bringes ikke opskrifter her på siden,men et par enkelte undtagelser er der nu plads til. - Og så må jeg indrømme faktisk, at have tyvstjålet dette indlæg, inclusiv billede fra Michael Johansens hjemmeside,men da han også har været på lånemarkedet hos Vild med Mad ,føler jeg mig lidt mindre skyldig.

Opskriften florerer tilsyneladende på nettet.Også Nina Plougs "Søndags bloggen" disker op med chokoladekage på 3-5 minutter.
 
 
Chokoladekage for én – Hurtig og lækker

Chokoladekage på 5 minutter

Ingredienser:

Du skal bruge en meget stor kop eller krus, der kan tåle mikrobølgeovn.
  • 4 spsk mel
  • 4 spsk sukker
  • 2 spsk kakao
  • ½ tsk bagepulver
  • 1 tsk vanillesukker
  • 1 æg
  • 3 spsk olie
  • 3 spsk mælk
Kakaoen skal naturligvis være ren kakao. Solsikkeolie er den mest neutrale og bedst egnede til bagning.

Fremgangsmåde:

Ingredienserne blandes direkte i koppen. (Personligt foretrækker jeg en skål og den ekstra opvask.)
Bland de tørre ingredienser sammen med en gaffel eller et piskeris.
Tilsæt ægget og rør eller pisk yderligere. Tilsæt olie og mælk og rør eller pisk til en ensartet dej.
Sæt koppen i mikrobølgeovnen på højeste styrke i 3-5 minutter.
Kagen hæver op over koppens kant, så det er en god ide, at sætte koppen på en tallerken. Husk tiden afhænger af, hvor mange watt din ovn yder. Min er på 600w, og det passer fint med 5 minutter.

Tips:

Hvis du vil have kagen lidt mere svuppet i midten, sætter du bare tiden lidt ned.
Prøv at tilsætte lidt chokoladeknapper, hakkede valnødder, eller måske rosiner (i cognac).
Dejen kan eventuelt deles i 2 kopper. I min ovn skal den så kun have 4 minutter.
Kagen kan selvfølgelig også glaseres, lige som flere foreslår creme af forskellig art.

Opskriften kan findes flere steder på nettet, men jeg har lånt den fra Vild med MAD! Billedet er også lånt derfra, indtil jeg får taget et brugbart af mit eget resultat.
Hvis du har tips eller ideer, er du mere end velkommen til at dele dem i kommentarerne her neden under.

Spise og Rejse

1 kommentar:

  1. http://ninaploug.blogspot.dk/2013/01/5-minutter.html det har jeg også lavet.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.